کد مطلب:53242 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:234

ترک لذّات نفسانی و پرهیزکاری











در جهان مردمی هستند كه خوشی را بر خود حرام كرده و با خوراك و پوشاك ناچیز و ساده زندگی می كنند، در صورتی كه اغلب آنها می توانند در راحتی كامل بسر برده و از یك زندگی لذّت بخش بهره مند گردند.

از زمان خیلی قدیم كناره گیری از لذّات دنیایی چون یك وسیله تزكیه ی روح و بهبود صفای باطن توجه می شده و آنها كه می خواستند از زخارف دنیوی كناره گیری كنند از شهرها خارج شده در جنگلها اقامت می كردند و یا در شكاف كوهها پناه می بردند تا خدا را طبق مرام اخلاقی خود عبادت كنند.

آنها با قوت بخور و نمیری كه هرگاه ساكنان قصبه های نزدیك چیزی به آنها می دادند تا بخورند یا چیزی از درختهای وحشی جنگلی بدست آورده، گذران می كردند.

در اوّل بعضی مردم به علت ظلم حاكمان ناگزیر بودند خانه های خود را ترك كنند ولی بعدها هر كس تصمیم می گرفت خود را از علایق دنیوی نجات دهد. این طریقهِ پرستشِ خدا را اختیار می كرد و او معمولاً به نتیجه ی كار خود تن می داد اما شریعت الهی مبنای كار بسیاری از آنها نبود از این رو هوس و آرزو ممكن بود بر آنها غلبه یابد و تمام قیود اخلاقی را بشكنند.

[صفحه 7]

اما اسلام اجازه نمی دهد مسلمانان اینگونه روش پرستش را اختیار كنند و ترك خانه را برای كناره گیری و سرگرمی با این گونه پرستش را جایز نمی شمارد اما لزوماً به آنها (مسلمانان) توصیه كرده است تا تمام امكانات زمان و مكان را معتدلانه مورد استفاده قرار دهند. یك مسلمان بایستی در برابر زن و فرزند حس مسؤولیت كند و معاش خود را از طریق قانونی به دست آورد. او نبایستی به حقوق دیگران تجاوز نماید بلكه ملازم تقوی و پرهیزكاری بوده طبق هوی و هوس رفتار نكند.

در اسلام این خصوصیات اساس پرستش می باشد و اینگونه پرستش (خدا) اشخاص شجاع و فداكار و بخشنده تربیت می كند.

بدیهی است كه یك فرد عمیقاً تحت تأثیر عادات و شرایط محیط زیست و خصوصیات موروثی خود قرار می گیرد البته آموزش علمی و مذهبی و خصوصیات روحی و جسمی نیز اهمیت بسزایی دارند.

اشخاص در طرز فكر و قوه ی اندیشه و در طبیعت و ذات هیچ شباهتی با هم ندارند. در نتیجه عكس العمل آنها در برابر سختیها و مشكلات یكسان نیست.

اشخاص بزرگ تنها به علت بلندی مقام و قدرت فوق العاده تحسین نمی شوند بلكه تحت عنوان بزرگی آنها بایستی دارای كمالاتی باشند و رفتارهای انسانی كه شروط اصلی بزرگی می باشند از خود نشان بدهند.

بدون شك، جرأت و شهامت اخلاقی بهترین صفات هستند نه آن نوع جرأتی كه بعضی اشخاص بدون اندیشه و از روی بی مبالاتی خود را به خطر می اندازند. آنچه قابل قبول است آن شجاعتی است كه بعضی پیشوایان بزرگ در برابر هوسها و آرزوهای دوستان نزدیك ایستادگی نموده و در برابر مخالفتهای غیرقابل تحمل خویشاوندان و دشمنان داخلی بردبار و صبور می باشند.

[صفحه 8]

گاهی اتفاق می افتد كه یك مرد فاقد اخلاق یك جرأت و دلیری غیرمنتظره ای را از خود نشان می دهد اما آن نمی تواند یك جرأت واقعی باشد زیرا این دلیری حقیقی نبوده و اطمینانی هم به آن نمی توان داشت.

البته جرأت و شهامت به خودی خود یك صفت قابل تحسین است كه جدا از سایر صفات خوب نمی باشد. آن با سایر صفات عالی مثل امانتداری، عفّت و پاكدامنی، حقیقت و درستی، خوش قولی، ثبات قدم و سخاوت و جوانمردی به هم پیوسته است.

آن غیرقابل انكار است كه مردم اخلاق و پرهیزكاری را بر وسعت علم و دانش ترجیح می دهند زیرا چه بسا شهرهای بزرگی كه طبق فرمان جنرالهای آموزش دیده از دانشگاههای اروپا در اثنای جنگ دوم جهانی با خاك یكسان شده اند.

موقعی كه در ترجمه حال بعضی از بزرگان و پیشوایان تحقیق می كنیم با یك دنیا خلوص و صفا و فداكاری برخورد می كنیم كه ما را بسیار مسرور می سازد.

به جرأت می توان گفت كه دوام و استمرار دنیا مدیون فداكاری و از خودگذشتگی سقراط فیلسوف یونان باستان است. برای اینكه به همشهریهای گمراهش غیرقابل اعتماد بودن چیزهای مادی را نشان بدهد و جهت اثبات بقای روح جام شوكران را نوشید.

حضرت عیسی مسیح همیشه یك تكه نان خشكیده را صرف می كرد، و روی زمین استراحت می نمود تا خودش را از آلودگیهای دنیا پاك نگاه دارد و همچنین به كلیمی ها ناپایداری نعمات و وسایل خوشگذرانی دنیا را نشان دهد.

با وجود اینكه چیزهای مادی نابودشدنی هستند و هیچ اعتمادی بر روی آنها نیست معذالك بسیاری از مردم برای اینكه طبق مرام خود

[صفحه 9]

زندگی كنند به چیزهای بی اساس و مادی علاقمند می شوند. آنها معمولاً نقشه می كشند تا هر چه بیشتر پول به دست آورند و اغلب نمی توانند زیر بار عدالت بروند. زیرا آنها می خواهند كه به حقوق دیگران ظالمانه تجاوز نمایند.

امروزه تمام جنایات و كشتارهایی كه اغلب در سرتاسر دنیا اتفاق می افتد ناشی از مال پرستی و سودجوییهای غیرقانونی است.

وقتی كه ما وضعیت رقّت آور بسیاری از ملل رنج كشیده ای كه توسط حكومتهای ظالم اداره می شدند مطالعه نماییم بسیار ناراحت می شویم. برای اینكه منابع ملّی و دسترنج آنها به وسیله ی استعمارگران خارجی به غارت می رفته و علاوه بر آن احساسات ملّی آنها نیز در هم شكسته می شده است.

متأسفانه این رسمها هنوز در بسیاری از نقاط دنیا باقی است.

موضوع مورد بحث درباره ی امام علی (ع) است، كه زندگی اش كاملاً وابسته است به تاریخ اسلام و تمام شرایط لازم جمع شد تا او را اعجوبه ای در دانش بسازد.

كسی كه بخواهد اسلام را شناخته و درك نماید بایستی با خصوصیات امام علی (ع) آشنا بشود زیرا او در حقیقت آئینه و انعكاس صدا و همچنین قول و زبان اسلام است و تمام كلمات و كردارش كاملاً مطابق دستور و حكم قرآن است. او بسیار ساده و بی آلایش زندگی می كرد و علاوه بر اینكه خانه و كاشانه را ترك ننمود در اجتماع هم بسیار فعّال بود. او ضمن سادگی و با عبادت و پرسش خدای یكتا و دوری از خطا و گناه، چنان بر نفس (خواهش دل) خود مسلّط شده بود كه می توانست تمام خوشیها و وسایل خوشگذرانی كه در دسترس داشت بر خود حرام كرده، به سادگی و با قناعت زیست نماید.

[صفحه 10]


صفحه 7، 8، 9، 10.